Az online oktatás kihívásai – oktatói véleményekkel

laptop_with_online_education-e1585650964357

Nem mindennapi tanévet tudhat maga mögött a jogi kar. Az első félévben a vihar okozta károkkal nézett szembe hallgató és oktató, a második félévben pedig a koronavírus általi veszélyhelyzettel. Egyetemistaként ez leginkább az online oktatásban mutatkozott meg, hiszen egyik napról a másikra kellett átállnunk egy olyan módszerre, ami mindenkinek új volt.

Karunk oktatóival beszélgettem, akik örömmel osztották meg velem gondolataikat erről a megváltozott helyzetről.

 

A váratlan és ijesztő fordulat

Március 11. szerda volt az utolsó nap, amikor még bemehettünk az egyetemre. Ahogy minket, hallgatókat, az oktatókat is váratlanul érte, hogy ez ezután másképp lesz. Dr. Hegedűs Andrea a karhoz kapcsolódó elfoglaltságai közepette kapta a kérdéseket hallgatóitól, miszerint meg lesznek-e még tartva azon a héten az órák.

„Én magam nem is értettem, hogy ez miért merülhet fel” – fogalmazott.

connection-4884862_960_720

Dr. Molnár Erzsébet a minőségi oktatás biztosítását tartotta kihívásnak, illetve azt, hogy hogyan lehet kialakítani innovatív módszereket az online térben.

Dr. Schiffner Imolának azonban segítségére voltak korábbi tapasztalatai az oktatási felületek használatában. Csak néhány új műveletet kellett elsajátítania, amelyek könnyebbé tették a munkáját. Segítségére voltak a már elkészült e-learning anyagok is.

img_2380_250x250Bár a Coospace felület használata egyetlen, általam megkérdezett oktatónak sem volt ismeretlen, mégis, ebben az időszakban szükség volt a rendszer teljes körű használatára. Dr. Hegedűs Andrea munkájában például a levelezős hallgatói is részt vettek. Együtt tesztelték négy napon át a CS-en a próba-zh lehetőségét.

„A szorgalmi időszak végére elmondhatom, hogy sikerült elég jól belejönnöm a Coospace-tesztekbe, hiszen összesen 24 gyakorló és próbatesztet, zh-t, javító és pót zh-t írattam a hallgatókkal a rendkívüli időszak 2 hónapja alatt. Ezen felül persze készültek videóleckék, hanganyagok, kéziratok, jogesetként küldött feladatok is” – összegezte a Tanárnő.

 

Dr. Molnár Erzsébet a CS-rendszer mellett használta a Zoom és a Skype programokat is az oktatás során. Ebből is kitűnik, hogy kezdeti félelmei ellenére sikerült innovatívnak maradnia.

Kíváncsi voltam arra is, mi jelent számukra nehézséget, és van-e esetleg valami, ami könnyebbé vált az online oktatás által. Dr. Schiffner Imola imola_web_250x250lapunknak elmondta:

„Talán annyival könnyebbé vált a helyzet, hogy a kötött órabeosztás helyett bármikor foglalkozhattam az online felülettel, illetve oktatással. Az első félévhez képest mindenképpen pozitív volt az is, hogy legalább nem kellett a jogi kari épület kiesése miatt ingázni a városban más karok épületei között.” Ezzel hallgatóként is maximálisan egyetértek!

Nehezítette a helyzetet azonban az órai személyes jelenlétnek és a szóbeli kommunikációnak a hiánya. Ez észrevehető volt a szóbeli számonkérés során is, hiszen az internet esetleges akadozása plusz stresszforrásként szolgált mindenki számára. Szintén a személyes jelenlét hiányára vezethető vissza az, hogy nehezebbé vált a hallgatói kérdések megválaszolása és az interakció fenntartása. Még ha sor került is online órák tartására, az oktatás frontálissá vált. Ez különösen akkor bírt nagy jelentőséggel, ha fontos lett volna egy szakmai kérdést csoportosan megvitatni. Hiszen az online órákba bekapcsolódott hallgatók sem mindig folytattak párbeszédet az oktatóval, de legalább a bekapcsolt kamerájukon keresztül látni lehetett az arcukat, ami talán kicsit személyesebbé tette az oktatást az éterben.

Nagyon érdekelt, oktatói szemszögből mi, hallgatók, hogyan teljesítettünk, netán szorgalmasabbak voltunk-e. Azt gondoltam ugyanis, hogy ha egész nap az internet világában mozgunk, talán pozitívan hat a tanulási hajlandóságunkra is, hogy most az egyetem is átkerült a világhálóra. Összességében az mondható el, hogy a hallgatói aktivitás nem az oktatás platformjától függ, hanem az adott személyiségtől. Kétségtelen, hogy nekik sem volt egyszerű belerázódniuk a helyzetbe. Sok fronton kellett megfelelniük, hiszen a helyzetre való tekintettel több volt az írásbeli feladat. Ugyanakkor az idejével mindenkinek magának kellett gazdálkodnia.

me_kep_honlapra_250x250Dr. Molnár Erzsébet kiemelte: „Nagyon pozitív számomra, hogy a sokkal több hallgatói írásbeli jogesetmegoldás, írásbeli érvelés olvasása kialakított bennem egy képet a hallgatóim e tekintetben releváns képességeiről, készségeiről. Mihelyt észlelték, hogy bizonyos tárgyaimból a beadott munkák szigorú értékelése befolyásolja az osztályzatot, csodás munkák születtek. Akik jól írnak és szorgalmasak, azok most abszolút ki tudnak bontakozni.”

Dr. Schiffner Imola hozzátette: „A hallgatók kiemelkedő aktivitást mutattak, különösen a gyakorlati órák vonatkozásában. Elképesztő sokat dolgoztak, kötelező és szorgalmi feladatokat készítettek, végig kitartva, nem csökkenő lelkesedéssel. Talán számukra is egyfajta rendszerességet, hasznos tevékenységet jelentettek ezek az online tevékenységek a karantén idején. Óriási elismerés jár nekik ezért.”

Dr. Hegedűs Andrea rávilágított egy másik fontos szempontra is: az oktatói aktivitás intenzitására. „Természetes, hogy a különböző mértékű aktivitás az oktatóknál is megfigyelhető volt. Bevallom, az én hét különböző képzésem, kurzusom, tagozatom kapcsán sem sikerült mindenhol azonos intenzitást mutatnom, hiszen az eltérő mélységű tananyagok, az eltérő tárgyak, az eltérő képzések, a hallgatók és az elvárások mind különböző hozzáállást kívántak meg, és hát, nekünk is menet közben kellett felnőnünk ezen új típusú feladatokhoz, de azt hiszem, legalábbis remélem, jól teljesítettünk.”

Köszönöm szépen, hogy válaszaikkal hozzájárultak cikkem elkészítéséhez! 

 

Közreműködtek:

Dr. Hegedűs Andrea, egyetemi docens PhD (Civilisztikai Tudományok Intézete)

Dr. Molnár Erzsébet, adjunktus (Bűnügyi Tudományok Intézete)

Dr. Schiffner Imola, adjunktus (Nemzetközi Jogi és Európa-jogi Tanszék)

 

-Babinszki Vera-

 

 

 

 

Képek forrásai:

ONLINE OKTATÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN

Világjárvány szintjére lépett a Covid-19 vírusfertőzés

http://www.juris.u-szeged.hu/