Egyetemi kihívások kicsit másképp

output-onlinepngtools (2)

Három évvel ezelőtt kisgólyaként nem tudtam még, milyen élethelyzetek elé állít majd az, hogy hallgatóként kezdtem a tanévet. Egyrészt minden újdonság volt – megszokni a kollégiumot, az előadásokat, a követelményrendszert. Ez bizonyára mindenkinek ismerős, ám számomra több megoldandó feladatot hozott az, hogy vak és hallássérült vagyok. Ezekből hoztam egy csokorra valót, megoldásötletekkel együtt.

1.A Neptun

Az egyetemi élet egyik legelső lépése, hogy beregisztrálunk a Neptun rendszerbe. Ezáltal válunk aktívvá, tehát első körben felvehetjük a tárgyainkat. Ám számomra, aki egy képernyőolvasó szoftvert használok a laptopomhoz, ezek a tanulmányi felületek sok kihívást hoztak. Az évek során már nagyjából rájöttem, miket tudok egyedül elintézni, hol találom a fontos információkat. Például gond nélkül letöltöm a Coo-space-ről tansegédleteket. Mostanra kialakult az is, hogy ki segít felvenni a tárgyaimat, ki kel fel velem hajnalban a vizsgajelentkezéshez, vagy éppen kivel tudom befizetni a kolidíjat. )

2.Bejárás az órákra

1_uqWE5htGd8oNeiXsFAyEBg

Az, hogy ki melyik előadásokat látogatja, minden egyetemista számára kulcskérdés minden félévben. Ez nálam sincs másképp, ám számolnom kell azzal, hogy az adott órát olyan helyszínen tartják, ahová nem ismerem az útvonalat. Így az ismeretlen helyekre előzetesen meg kell tanulnom, hogyan juthatok el. Fehérbottal közlekedem, ezáltal egy útvonal során támpontokat keresünk. Azaz olyan dolgokat, amelyek mentén lehet haladni, pl. kerítés, járda széle, esetleg az erre a célra kialakított vezetősávok. Ha megjegyeztem az adott utat, mehetek is órára. )

3.Jegyzetelés és a diasorok

Az egyetem elkezdése előtt a jegyzeteléstől tartottam a legjobban, hiszen hallássérülésem miatt nem biztos, hogy pontosan értem, ami elhangzik előadáson. Szerencsére ez az aggodalmam megdőlt azáltal, hogy ahol lehetséges, mikrofont használnak az oktatók, áthidalva ezzel a beszédértésem hiányosságait. Az elektronikus tansegédletekből pedig kiválóan tudok tanulni.output-onlinepngtools (1)

A ppt diasorok nagyon változatosak. Minden esetben át kell konvertálnom őket, ami azt jelenti, hogy elérem, hogy csak a szöveges tartalom jelenjen meg, a képek nélkül. Ha túlságosan vizuális a dia, akkor az egyéb segédanyagokra és jegyzetekre támaszkodom, ám vannak lelkes segítőim, akik megpróbálják értelmezhetővé tenni ezeket is számomra.

Ezután készülhetek is a vizsgákra! )

4.Zh-írás, vizsgázás

output-onlinepngtoolsIgyekszem minden számonkérést olyan formában teljesíteni, ahogy a hallgatótársaim. Ha írásbeli a feladatlap, az oktatók egy fájlban, pendrive-on is elhozzák. Ezt másolom fel a laptopomra, így a többi hallgatóval egy időben tudok válaszolni a kérdésekre. Szóbeli vizsga esetén sincs ez másképp, a tétel kidolgozásához szintén a laptopomat és a rajta lévő képernyőolvasót használom, és ha sorra kerültem, lefelelek a tananyag rám eső részéből. )

5.A kommunikáció

Minden kihívást megoldandó feladatként kezelek. Ehhez elengedhetetlen, hogy először magamban felismerjem, hogy mi az, ami problémát okoz nekem és kihez tudok segítségért fordulni. Ezt követően írok az oktatóknak, felvázolva a helyzetemet és megoldásötleteket is javasolok, amelyek mentén haladva együtt gondolkodhatunk. A tapasztalataim azt mutatják, hogy a kommunikáció ezen módja igen hatékony, hiszen a kulcs a közös megoldáskeresésben rejlik. Ezáltal azt is megtanultam, hogy merjek segítséget kérni és ha felajánlják, el is tudjam fogadni. A tanulás, a vizsgák teljesítése rajtam múlik, ennél fogva az is, hogy az odáig vezető út a lehető legakadálymentesebb legyen.

 

-Babinszki Vera-

 

Képek forrása:

https://www.wikihow.com/Communicate-With-a-Deaf-and-Blind-Person

https://medium.com/dbwrites/a-pms-framework-for-prioritising-your-activities-dbd261c9c2a